A Siu Nim Tao mögött rejlő harci rendszer

A Siu Nim Tao sokak számára csupán a Wing Chun első formagyakorlata – egy kötelező kezdőlépés, amit gyorsan le kell tudni. Pedig valójában ez a látszólag egyszerű mozdulatsorok rejtik a stílus legmélyebb titkait: benne sűrűsödik a harci stratégia, a testtudat fejlesztése, az egyensúly és struktúra ereje, valamint a Wing Chun filozófiájának lényege. Ha figyelemmel és türelemmel közelítesz hozzá, nemcsak a technikáid javulnak, hanem az önmagaddal való kapcsolatod is mélyül. A Siu Nim Tao olyan, mint egy tükör: megmutatja, hol tartasz – és segít meglátni, hová mehetsz tovább.

Amikor valaki először lép be egy Wing Chun edzésre, nagy valószínűséggel a Siu Nim Tao nevű formagyakorlattal találkozik. Mivel ez az első, sokan „kezdő formaként” könyvelik el – és ezzel együtt hajlamosak gyorsan túllépni rajta, mondván: „Jöjjön inkább valami izgalmasabb! Fabábú gyakorlat? Na, az már jól hangzik!”

Csakhogy ez egy óriási tévedés. A Siu Nim Tao – bármennyire is „egyszerűnek” tűnik elsőre – a Wing Chun tudásunk legfontosabb alapköve. Olyannyira, hogy sok mester szerint: „Hibás Siu Nim Tao, hibás Wing Chun”.

Egy tapasztalt szem egyetlen pillantással meg tudja mondani valakiről, hogy milyen szinten áll a rendszerben – pusztán abból, ahogy mozog. Mégis hogyan lehetséges ez? Nem valami túlzó okoskodásról, belemagyarázásról van itt szó? Korántsem. A válasz sokkal mélyebben gyökerezik.

 

Miért annyira fontos ez a forma?

A Siu Nim Tao nemcsak technikákat tanít – hanem egy teljes harci rendszert, elveket, filozófiát és helyes testtudatot épít fel a gyakorlóba. Olyan, mint egy titkos könyv, ahol minden mozdulat egy újabb rejtett fejezetet nyit meg. Aki elég figyelmes, annak feltárul ez a kincsestár – és onnantól kezdve másként fog tekinteni minden mozdulatra.

 

A forma eleje: egyszerű mozdulat vagy titkos kód?

A forma egy látszólag egyszerű nyitással indul: egy állásfelvétellel, majd a karok felfelé, lefelé történő, egyenes vonalú mozgatásával. De vajon miért kezdődik minden pusztakezes Wing Chun forma pont ugyanígy?

Erre két válasz is létezik:

  1. Hagyománytisztelet –  ez egy belsős rituálé, amellyel tiszteletet adunk a mestereknek, egy magasztosabb eszmének vagy a múlt szellemiségének.
  2. Tudásbevésés – a mozdulatsor egy emlékeztető, egy harci térkép, amelyet újra és újra felrajzolunk a testünkkel, hogy mindig emlékezzünk rá.

És akkor mi az igazság? Hát, mindkettő egyszerre.

Titkos jelek a harcművészetek világában

A dél-kínai kungfu rendszerek formagyakorlatai gyakran rituális köszönésekkel indulnak. Ezek nemcsak tiszteletadások voltak, hanem az adott stílus, rendszer „névjegykártyái” is – aki értette a jeleket, tudta, milyen iskolához vagy csoporthoz tartozik a gyakorló.

A Wing Chun ugyan nem tartalmaz hivatalos köszönési elemet, viszont megjelenik benne a föld és az ég irányába történő tiszteletadás, illetve tudunk olyan fennmaradt versről, amit a nyitás mozdulataikor mondtak el, amivel a Ming párti elköteleződést hangoztatták. Mivel azóta a Qing dinasztia elbukott, maga a Ming párti ellenállás is okafogyottá vált, így lassan ez a vers is teljesen kikopott a köztudatból, csak a lelkes hagyományőrzők őrizték ezt meg, kulturális kincsként és hazafias emlékként. Az emlékezetet tovább nehezítette, hogy idő előrehaladtával egyre több olyan külföldi kezdte el gyakorolni a Wing Chun rendszert, aki nem is tudott kínaiul és számukra már semmit sem jelenttetek volna ezek a szavak, így ez a kulturális érték, a "múzeumi fiók" mélyére került.

 

A nyitás három kulcsa – amiben az egész Wing Chun megbújik

Mindennek ellenére, a formagyakorlatokat nem alakították át, később Yip Man sem nem vették ki belőle ezeket a "rituális" mozdulatokat, de vajon miért nem? Talán mert további hasznos jelentésük is van? Nézzük meg a történetet ebből a nézőpontból is.

 

1. Vízszintes térfelosztás – stratégiai három rész

Állásfelvétel alatt, ha megnézzük a két előre nyújtott kar helyzetét, akkor láthatjuk, hogy valójában az előttünk lévő teret, a két kar három részre osztja fel: a bal kartól kívülre eső részre, a két kar közötti területre és végül a jobb kartól kívülre eső részre.

Ezek azok a területek, amelyek használata meghatározza az adott mester küzdelmi rendszerének a taktikáit. Vannak, akik gyorsan próbálnak előre nyomulni a két kar között, ezáltal lerohanni az ellenfelet, megszerezni a gyors győzelmet. Vannak, akik inkább valamelyik külső oldalon szeretnének dominanciát kialakítani, ezáltal hátrányos helyzetbe hozva a másikat, próbálják megszerezni a győzelmet. Végül vannak olyanok, akik 45 fokos szögváltásokkal mozogva, folyamatosan váltogatva a külső és belső oldalak között, az ellenfelet meglepve és összezavarva próbálják megszerezni a győzelmet.

Hogy melyik taktika a jó? Mindegyik teljesen jól működhet, minden mester a saját tapasztalatai útján építette fel a szerinte működő, egyedi küzdelmi rendszert, amely ezeknek a "győzelmi megoldásoknak", valamilyen százalékos keverékéből áll. Így láthatjuk, azt, hogy egyes rendszerek más mozgás mintákat követnek, mint mások és ezért látszólag nagyon eltér a stílusuk. Tehát az első kulcs az előttünk lévő vízszintes tér felosztása három részre, ami szoros összefüggésben áll a szembefordulás és vízszintes középvonal elvekkel.

 

2. Függőleges térfelosztás – a négy kapu elve

A második kulcs a nyitásnál, az az előttünk lévő tér függőleges felosztása, ami egy négy részből álló ablakhoz hasonlóan, négy olyan területet határoz meg, amelyeken keresztül az előttünk álló ellenfél támadása érkezhet, amelyeket a különböző kéztechnikák használatával kell majd megoldanunk. Ezt a felosztási módot négy kapu elvnek hívjuk, ami szoros összefüggésben áll a függőleges középvonal elvvel.

Ha vízszintes és függőleges felosztási módot egymáshoz illesztjük, akkor egy koordináta rendszert rajza jelenik meg a lelki szemeink előtt. A segítségével könnyebben tudjuk értelmezni az ellenfél helyzetét, a támadásának irányát, mi pedig a használatával könnyebben meg tudjuk majd határozni a szükséges mozgásunkat és az ellenválaszunkat.

 

3. Struktúra és erő – az állás ereje

A harmadik fontos kulcs, ami a nyitáshoz kapcsolódik, az az állás és csípő használatának az ereje. Az állásfelvétel során a csípő töviseket, előre kell tolni, míg a lapockák közötti gerincszakaszt kicsit kigömbölyítve hátra tolni.

Ez a struktúra fogja biztosítani az állásunk szilárdságát és ez fogja képezni a Wing Chun technikákhoz használt strukturális erő alapját. Ha nem érezzük meg, hogy hogyan történik a testünkre ható különböző, külső erők elvezetése a föld felé, miközben továbbra is egyensúlyi helyzetben maradunk, akkor később a küzdelemben könnyen elveszíthetjük az egyensúlyunkat, ami akár végzetes is lehet a számunkra.

Maga az állás felvétel tartalmazza a körzőláb és az ahhoz kapcsolódó támadó és oldalsó állások csíráját is. Tehát a forma minimalista lábmozgása, már önmagában tartalmazza a teljes rendszer legfontosabb lábmunkáit is.

Nap alku ököl – több mint csak egy ütés

A forma következő része a híres „nap ököl”, ami a kínai nap írásjelről kapta a nevét, ezzel a névvel jelezve azt, hogy itt egy álló ököltartású ütésről van szó. Ez az ököltartás, mára a Wing Chun egyik védjegyévé vált.

A mozdulat gyönyörű példája annak, amikor a csípő és a könyök ereje összedolgozik, hogy a gyakorló maximálisan kihasználhassa, az ütés mögött rejlő strukturális erő hatékonyságát, anélkül, hogy a vállat bele kellene fordítani vagy a felső testet bele kellene tolni az ütésbe.

Maga az ütés és az azt követő nyitás, körzőkéz és hátsó könyök mozdulatok együttesen utalnak a vízszintes középvonalhoz köthető harci elvekre, mint a középvonal uralásának az elve, a középvonal visszaszerzésének az elve, a középvonal áthelyezésének az elve és a középvonal megtörésének az elve.

Ezek az elvek jelentik, a korábban felállított koordináta rendszerben történő küzdelmi megoldásaink alapjait. A formagyakorlat későbbi mozdulatai ezeknek az elveknek a használatát mutatják be, alkalmazott Wing Chun technikákon keresztül.

 

A Siu Nim Tao – a stílus tükre

Még csak épphogy belekezdtünk a Siu Nim Tao formába – és máris világossá válik, milyen mélységek rejtőznek benne. Ez nem csupán technikák sorozata, hanem egy útmutató – egy szellemi és gyakorlati térkép, amely végigkísér a Wing Chun tanulás útján.

Még csak éppen, hogy belelapoztunk a Siu Nim Tao forma mozdulatainak nagykönyvébe és már látható, hogy milyen szerteágazó tudásanyag van belesűrítve csak az első mozdulatokba is. A konkrét technikákon kívül a forma Wing Chun elveket, küzdelmi koncepciókat, stratégiai előírásokat fogamaz meg a gyakorlója számára. Ha hajlandó vagy időt szánni és elmélyülni a formagyakorlatba, akkor az előbb-utóbb feltárja mélyebb jelentéseit, miközben tükröt tart neked és gazdagítja az életed.

Én a több évtizedes gyakorlás után is, rácsodálkozom a Wing Chun formagyakorlatok mélységeire, azok útmutató és tanító erejére.

Ha szeretnéd megtapasztalni, mit rejt ez az egyszerűnek tűnő, mégis lenyűgöző forma, gyere el egy edzésre – és kezdjük el együtt felfedezni a Wing Chun világát.

Érdekelnek a kínai harcművészetek?

További információ itt!

Egyesület:

Gyönyörű Tavasz Harcművészeti és Szabadidősport Sportegyesület

 

Klub vezető: 

Hegyi Zsolt

 

Telefon:

+36 20 468 8839

 

Email:

hzsolt@wingchun.hu

Footer szöveg

Edzések helye:

1054 Budapest, Akadémia utca 14.
(75-ös kapucsengő)

 

Megközelíthetőség:

M2 metró, Kossuth Lajos téri megálló

 

Edzések ideje:

Wing Chun:

Kedd: 18:30 - 20:00;

Csütörtök: 18:30 - 20:00

 

Adó 1%:

18252776-1-41

Cookie beállítások